Tudnivalók a NAV adatszolgáltatásról

NAV adatkapcsolat beállítása

Olvassa el részletes tájékoztatónkat az adatkapcsolat beállításáról:  (lépésről-lépésre segítünk a kapcsolat beállításában)

 

NAV adatkapcsolat tesztelése

Törzsadatok / Cégadatok ablakot nyissuk meg és ott válasszuk ki felül a “NAV számla adatszolgáltatás” menüpontot és az elvégzett beállítások után kattintsunk a NAV KAPCSOLAT TESZTELÉSE gombra:

nav-teszt

FONTOS! Sikeres tesztelés után mentsük le az ablakot a mentés gombra kattintva!

FONTOS! AZ ADÓSZÁM ELLENŐRZÉSE CSAK 2018.07.01. UTÁN LESZ ELÉRHETŐ!
HA A KAPCSOLAT ELLENŐRZÉSE SIKERES A BEÁLLÍTÁSOK MENTHETŐEK!

 

Lehetséges hibák a regisztrációnál

  • A számlázó modulba a Technikai felhasználói nevét és jelszavát kell megadni és nem az elsődleges, vagy másodlagos felhasználó adatait! (az elsődleges és másodlagos felhasználói név/jelszó a NAV Online Számla Rendszerébe való belépéséhez szükséges)
  • Ellenőrizzük, hogy a regisztrációt az éles oldalon végeztük-e el azaz a https://onlineszamla.nav.gov.hu oldalon (FIGYELEM! van egy teszt oldal is az onlineszamla-test.nav.gov.hu címmel, ami egy TESZT oldal!)
  • Tipikus hiba továbbá ha a technikai felhasználó létrehozásakor nem pipáltuk be a felhasználó jogosultságait! Ez módosítható az Online Számla rendszerében a NAV oldalán a Felhasználók menüpont alatt a Technikai Felhasználó adatainak módosításával
  • Az adatkapcsolat tesztelésével a programunk jelezni fogja a hibaüzenetet, itt az a hibakód fog megjelenni, amit a rendszer ad vissza, azaz ez a hibakód számunkra szükséges, hogy lássuk a hiba lehetséges forrását.

 

Kiegészítő fejlesztések a NAV adatszolgáltatás kapcsán

A programba beépítésre kerültek bizonyos ellenőrzések a számla kiállítási folyamatban, hogy a számla adatszolgáltatás hibaüzenet nélkül fusson le. Az ellenőrzéseket jelenleg főként a 100 000 Ft-t elérő áfa összegű számlák esetében építettük be!
 

Új menüpont: ‘NAV számlák’

A NAV számlák menüpont alatt csak a 100 000 Ft áfa értéket elérő számlák jelennek meg. Ebben a listában látni fogjuk a számlák státuszát a NAV adatszolgáltatás kapcsán. A számlák státusza a következő lehet:

  • Nem küldendő (a vevőt nem tekintjük belföldi adóalanynak)
  • Küldendő (a vevő belföldi adóalany)
  • Folyamatban (a számla adatainak beküldése és lekérése már elkezdődött)
  • Teljesített, de figyelmeztetéssel (a számlát befogadta a NAV, de valamilyen figyelmeztetést adott rá az ellenőrzése kapcsán – ilyen lenne például ha nem megfelelő a vevő adószáma)
  • Hibás adatszolgáltatás (a számla adatszolgáltatásánál olyan szintű hiba lépett fel, hogy az adatszolgáltatás érvénytelen – mindenképp ellenőrizendő!)
Belföldi adóalanyiság megállapítása

Az ügyfél ablakra bekerült egy új választó mező (Jogi forma), melyben kiválasztható, hogy az ügyfél:

  • Magánszemély
  • Magyar adóalany
  • EU adóalany
  • Egyéb adóalany

Ha egy ügyfélnél az adószám, vagy EU adószám megadásra kerül, úgy a Jogi forma mező kiválasztása kötelező mostantól. Oka, hogy ez alapján tudjuk egyértelműen megállapítani, hogy az adatszolgáltatás tekintetében a vevő érintett-e, vagy sem!

Beépült az ügyfél ablakra az adószám számszaki ellenőrzése, mely abban az esetben figyeli az adószám helyességét, ha az ügyfél ‘Magyar adóalany’. Oka, hogy elkerüljük, hogy hibás adószámmal történjen adatszolgáltatás a NAV felé, mivel ebben az esetben a NAV automatikusan figyelmeztetést adna a számlára!

FIGYELEM! Belföldi adóalanynak fogunk tekinteni minden olyan vevőt, ahol ugyan a Jogi forma mező nincs megadva, de az adószám mező ki van töltve, ha az adószám számszaki ellenőrzése azt mutatja, hogy az adószám helyes! (így nem kell minden egyes cég adatlapját módosítani, ha az adószámok helyesen szerepeltek a vevőknél)

Külföldi vevő, de magyar adóalany beállítása

Ha magyar adószámmal rendelkező külföldi vevő is van az ügyfeleink között, akkor érdemes beállítani a külföldi vevő esetén az ügyfél ablakban az ország mezőt. Oka: Számla adatszolgáltatás esetén kötelező elküldeni a vevő országának ISO kódját is!

Ellenőrzés a számla mentése előtt 100 000 Ft-ot elérő áfa összeg esetén

A program figyelmeztetni fog, ha nincs adószám és a Jogi forma mezőbe nincs beállítva, hogy a vevő magánszemély, vagy EU adóalany, vagy egyéb adóalany. Ilyenkor a számlát menthetjük a Folytatás gombbal, ha a vevő NEM belföldi adóalany.
Ha a vevő belföldi adóalany akkor a figyelmeztetés után kattinthatunk az Adatok módosítása gombra, így automatikusan megjelenik az vevő adatlapja és megadhatjuk a vevő adószámát!

A program abban az esetben is figyelmeztetni fog ha a Jogi forma nincs megadva, de az adószám mezőben szerepel érték és az adószám számszaki ellenőrzése hibára fut. Ilyenkor módosítani kell a vevő adatlapját, hiszen vagy elírtuk a vevő adószámát és belföldi adóalany a vevő, vagy nem belföldi adóalany a vevő, így meg kell adnunk a Jogi formát annak megfelelően.

Okos-Ügyvitelben regisztrált, de nem magyarországi adóalany beállítása – NAV adatszolgáltatás kikapcsolása

Ha a számlázó rendszert használó szervezet nem magyarországi adóalany, úgy ezt módosítani kell a Törzsadatok / Cégadatok ablakban a Cégforma mezőben! A beállítást követően a program nem engedi a NAV adatkapcsolat beállítását és természetesen így nem jöhet létre kapcsolat a NAV Online Számla rendszerével.

Törzsadatok / Cégadatok / Cégforma mezőben válasszuk ki: “Nem magyarországi adóalany”